Laatst stuitte ik toevallig op een definitie van ‘de horecamens’ en ineens realiseerde ik het me.
Volgens de definitie is een horecamens iemand die in staat is een paar stappen vooruit te denken, overzicht te bewaren en kalm te blijven. Iemand die zorgt voor anderen, positief in het leven staat en veel lacht.
Ik las het en ik herkende mezelf erin. En wat ik me realiseerde; de beschrijving bleek niet alleen van toepassing op mijn rol in de horeca. Ook in mijn huidige rol als junior organisatieontwikkelaar ben ik in veel gevallen een ‘horecamens’.
Laat ik eens beginnen met dat vooruitdenken. Dit betekent dat je bent voorbereid op wat komen gaat, zodat je de gast een paar stapjes voor kunt zijn en kunt verrassen.
Dit is precies wat ik bij Bewegin en mijn opdrachtgever ook wil doen en waar ik veel aandacht aan besteed. Ik ben voorbereid en proactief, zodat ik waardevol ben én kan verrassen.
In de horeca leer je pijlsnel hoe teams werken en wat jouw rol in het team is. Als je daar niet als team samenwerkt, dan loopt alles in de soep. Die les heb ik wel geleerd.
Je bent afhankelijk van elkaar en ieders rol is belangrijk. Samen vier je vervolgens na afloop het resultaat.
Deze lessen over teamwork probeer ik heel direct toe te passen als organisatieontwikkelaar. Zorgen dat ieder teamlid waardering krijgt en samen behaalde successen vieren, hoe klein ze soms ook zijn.
Werken in de horeca vraagt constant om het creëren en bewaren van overzicht. Wat gebeurt er allemaal? Wie van je gasten heeft nog iets nodig? En wie wacht er eigenlijk net iets te lang op zijn of haar gerecht?
Als je overzicht hebt, kun je in actie komen wanneer iets niet helemaal loopt zoals het moet. Ook bij Bewegin ben ik hier continu mee bezig. Wat gebeurt er? Waar gaat het niet helemaal zoals gewenst?
En vervolgens: hoe kan ik bijdragen aan de oplossing?
De horeca is simpel: alles draait om de gast. Tevredenheid is het doel. Je weet als geen ander hoe dat werkt en hoe je dat kunt bereiken als je in de horeca werkt.
Als junior organisatieontwikkelaar pas ik deze ervaring iedere dag toe. En dat is waardevol, want als je in een complexe organisatie werkt, dan is niet altijd duidelijk wie de klant is.
Ik weet dus waar ik achter moet komen: wie zijn mijn klanten binnen mijn team én wie zijn de klanten van het team als geheel?
Het stellen van deze vragen helpt mij te focussen op datgene waar het uiteindelijk om gaat: zorgen dat het team waardevol is voor de diensten die de organisatie levert aan de klant.
Soms zit het tegen en gaat het niet zoals je het vooraf in gedachten had. Dat gebeurt. En als dat gebeurt dan staat je één ding te doen; veerkracht tonen, positief blijven en doorzetten. Het plezier hervinden en behouden.
Dit geldt natuurlijk altijd en overal, maar in de horeca leer je dit keer op keer, zeker tijdens drukte. Het is een les die je heel goed kunt gebruiken als beginnend organisatieontwikkelaar.
Als het even tegenzit, dan is kort reflecteren op de situatie goed, maar: ga vooral ook dóór. Blijf niet te lang stilstaan. Want dat doet de rest ook niet.
En als jij stilstaat, kun je er niet zijn voor je klant.
Poeh, als ik het zo op een rij zet, dan heb ik bij Bewegin best veel aan mijn ervaring in de horeca. En dat is handig. Want Bewegin is zeker geen horecabaan.
Hey talent! Bij Bewegin zijn we continu op zoek naar ambitieuze mensen zoals jij. Nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Sta jij te popelen om je loopbaan meteen te beginnen én je volop te blijven ontwikkelen? Kom dan nu in Bewegin. Tot snel!