Je weet niet wat je niet weet – en dat is nou juist het mooie
Of je nou net begint of veel ervaring hebt: niemand weet alles. En daarin schuilt een waardevolle les, zo ontdekte Thijs van de Woestijne. In dit artikel vertelt hij zijn verhaal. ‘Het voelde vreemd, dat ik onderweg was zonder dat ik wist waar naartoe.’
Bewegin is voor mij echt een ontdekkingstocht. Dat klinkt een beetje cliché misschien, maar zo ervaar ik het wel.
Doordat Bewegin mij de ruimte geeft om mezelf te ontwikkelen, ontdek ik wat mijn kwaliteiten zijn en welke vaardigheden ik nog niet beheers.
Zo leer ik waar ik heen wil gaan, waar ik goed in ben, en waarin ik kan verbeteren.
Ontdekkingstocht
De ruimte die Bewegin me geeft, maakt het ook spannend. Want bij een ontdekkingstocht hoort nu eenmaal dat je vooraf niet precies weet wat je gaat leren.
En ook part of the deal: je komt jezelf weleens tegen. Je stoot je hoofd of loopt jezelf voorbij.
‘Als er geen uitgestippelde
route is, kom je op geweldig mooie,
leerzame plekken terecht’
Dat is niet erg. Vooral niet omdat er veel tegenover staat. Doordat er geen uitgestippelde route is, kom je regelmatig op onverwachte en geweldig mooie, leerzame plekken terecht.
Spanning
In het begin voelde het weleens vreemd, dat ik onderweg was zonder dat ik precies wist waar naartoe. Als iets een beetje spannend is, zoek je toch gauw naar houvast.
Nou biedt Bewegin heel veel houvast. Het traineeship is een programma met heel veel begeleiding. Maar niet op dit vlak. Hier moet ik het zelf doen. Zelf mijn weg vinden.
Gelukkig ben ik dit gevoel van spanning steeds meer gaan waarderen. Juist doordat niet alle kaders volledig duidelijk zijn, kan ik me ontwikkelen.
‘Je weet niet wat je niet weet,
en dus ook niet waar de mooiste
leerervaring zich zal aandienen’
Want: je weet niet wat je niet weet. En dus weet je ook niet waar de mooiste leerervaring zich zal aandienen.
Project
Je weet niet wat je niet weet. Laat ik hier een voorbeeld van geven.
Toen ik bij de opdrachtgever begon aan het project om de zogeheten First Time Fix in kaart te brengen en te verbeteren, was dat de eerste keer dat ik een project van zo’n omvang ging leiden.
Naast dat ik er veel zin in had, vond ik het ook best spannend.
Voor de start stond ik daarom uitgebreid stil bij mijn leerdoelen. Structuur aanbrengen bijvoorbeeld. Hier zou ik veel aandacht aan moeten besteden.
Vervolgens kwam ik er tijdens het project al snel achter dat er ook vaardigheden waren waarvan ik niet wist dat ik ze niet beheerste. En die momenten waren pas echt leerzaam!
Zo kwam ik erachter dat mijn manier van communiceren niet altijd even effectief is. Dat ik mijn communicatie aan moet passen aan degene die tegenover me zit om de beste resultaten te halen.
Zulke dingen ontdek je pas op het moment dat je vast begint te lopen in je gesprekken. Zoiets kun je niet voorbereiden. Dat moet je ervaren.
Jezelf openstellen
Je weet niet wat je niet weet. Voor iedereen geldt dat er altijd dingen zijn die je niet weet. En omdat je dat niet weet, zal het je altijd verrassen welke dingen dat zijn.
Een waardevolle les. Het gaat er dus niet om dat ik bedenk wat ik wil leren. En ook niet dat ik aan anderen vraag wat ik moet leren.
Het belangrijkste is dat ik mezelf elke dag opnieuw openstel voor wat ik nog niet weet. Zodat ik elke dag leer en mezelf steeds verder ontwikkel.
Dus ja, fouten maken hoort erbij. Hoe minder bang je bent om fouten te maken, hoe waardevoller je bent. Voor je collega’s, en vooral ook voor jezelf.
Ik weet niet wat ik niet weet, maar dat weet ik wel
Hey talent! Sta jij ook aan het begin van je loopbaan? Kom dan in Bewegin! Bij ons vind je de ideale omgeving voor nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Tot snel!