Pieter vergeleek zijn aanname met die van Messi – en stak daar veel van op

Als je een organisatie wilt verbeteren, dan spelen aannames een belangrijke rol. Dit is niet verwonderlijk, we doen immers elke dag talloos veel aannames. Maar wat is een aanname precies? En welke rol spelen ze bij organisatieontwikkeling? Pieter dook erin.

Dus ik wilde een blog schrijven over aannames. Ik dacht namelijk dat ik daar iets over te vertellen had. Dat was, zogezegd, mijn aanname.

Vervolgens merkte ik dat ik een beetje voor me uit zat te mijmeren. Wat een wazige wereld eigenlijk, die aannames. Was dit nu een writer’s block?

Messi

Het werd avond. Champions League op tv. Messi. Kijk, dacht ik, dat zijn nog eens aannames.

‘Die aanname van Messi,
dat is zo gek nog niet’

 

Ik begon mezelf al te plagen met dit flauwe grapje, toen ik ineens dacht: die aanname van Messi, dat is zo gek nog niet als vertrekpunt voor mijn blog.

Nodig

Denk maar eens met me mee. Ja, we hebben aannames nodig. Veronderstellingen over hoe iets in elkaar zit. We kunnen de wereld immers niet elke dag opnieuw ontdekken.

Maar: aannames worden pas écht interessant als je ze gaat beschouwen als onderdeel van een proces. Als het begin van iets.

Zoals de aannames van Messi vaak ook het begin zijn van iets moois.

Het vervolg

De waarde van een aanname wordt dus bepaald door het vervolg. Dat is de waarheid op het voetbalveld, maar ook bij organisatieontwikkeling.

‘Als je iets wilt verbeteren,
moet je aannames gaan toetsen’

 

Als je binnen je team of organisatie iets wilt verbeteren, dan moet je aannames gaan toetsen. Kijken of de ideeën en denkbeelden van jou en je collega’s in de praktijk standhouden.

Bouwsteen

In de training Service Design Thinking werd mij dit extra duidelijk.

Service Design Thinking biedt een methode om aannames als bouwsteen te gebruiken bij het ontwerpen van betere dienstverlening.

De methode bestaat uit vijf fasen. Je begint met het verzamelen van zoveel mogelijk aannames, waarna je een prototype bouwt van het procesonderdeel dat je wilt verbeteren.

Ontdekken

Het leuke is: dankzij deze methode ontdek je heel snel hoe kloppend de aannames zijn die de basis vormen onder de beoogde verbetering.

‘Er sluipt nog weleens een foutieve
aanname in ons verbeterspel’

 

En omdat we niet allemaal de Messi van de organisatieontwikkeling kunnen zijn, sluipt er nog weleens een foutieve aanname in ons verbeterspel. We blijven mensen.

Maar kijk: door je prototype snel te testen, kun je aanpassingen doorvoeren en je spel verbeteren – en dat vóór je ‘klant’ last krijgt van jouw verkeerde aannames.

Snelle feedback

Ik heb ontdekt: je aannames continu bijstellen op basis van snelle feedback, dat is mooi werk.

Het is een iteratief proces, waarin je steeds snel aanpassingen doet in het ontwerp van je dienstverlening.

Verbeteren

Op tv zie ik dat Messi een pass wil aannemen en de bal van zijn voet laat springen. En ik realiseer me: ook Messi krijgt direct feedback op de kwaliteit van zijn aannames.

Maar waar een verkeerde aanname voor hem het einde van een aanval betekent, is het voor mij een mooi begin.

Toch een mooi inzicht op een avond voetbal kijken.

 

Bij Bewegin zijn we continu op zoek naar ambitieuze talenten. Nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Sta jij te popelen om je loopbaan meteen te beginnen én je volop te blijven ontwikkelen? Kom dan nu in Bewegin. Tot snel!

 

Pieter vergeleek zijn aanname met die van Messi – en stak daar veel van op