Als talent bij Bewegin werk je als organisatieontwikkelaar. Een veelzijdige en uitdagende rol waarin je helpt om verbetering op gang te brengen bij de opdrachtgever.
Om wat voor verbetering het gaat, hangt elke keer af van de opdracht.
Elk talent bij Bewegin krijgt een eigen veranderopdracht mee – eentje die matcht met de behoeftes van de opdrachtgever en natuurlijk ook met de kwaliteiten en ambities van het talent.
Overigens: naast de veranderopdracht besteed je ook tijd aan uitvoerende werkzaamheden, waarbij je onderdeel van het team bij de opdrachtgever bent.
Dit werkt erg goed, omdat je zo snel thuis raakt in de praktijk en dus ook echt impact kunt maken met de veranderopdracht.
Als ik vrienden of bekenden vertel over de veranderopdracht en het traineeship van Bewegin, dan krijg ik vaak de vraag: ‘Oh leuk, maar hoe verzin je dan al die oplossingen voor die organisatie?’
Kortom: het idee bestaat dat je als organisatieontwikkelaar (of consultant, of adviseur) altijd meteen een antwoord paraat hebt. Dat jij gaat vertellen hoe het moet.
En ik moet eerlijk zeggen: zelf dacht ik dat vroeger ook wel. Maar ik ben dan wel organisatieontwikkelaar, dat wil niet zeggen dat ik alles weet. Helaas…
Wanneer je als organisatieontwikkelaar actief bent, ben jij niet degene die het antwoord geeft. Wel ben je degene die verbetering op gang brengt – door vragen te stellen.
Zelf heb ik gemerkt dat de kunst van het vragen stellen en dus het gesprek aangaan super waardevol is om te beheersen.
Gek eigenlijk dat er over het algemeen weinig aandacht voor is.
Alle reden om hier eens in te duiken. En dan begin ik graag met de LSD-methode: luisteren, samenvatten, doorvragen.
Want als organisatieontwikkelaar ben je op zoek naar de informatie die jou helpt om verbetering op gang te brengen.
De LSD-methode is een prima steun in de rug voor het voeren van goede gesprekken. Dit is hoe je het kunt aanpakken:
Het begint ermee dat er drie soorten vragen zijn:
Wanneer je deze 3 soorten vragen afwisselt tijdens een gesprek, krijg je veel informatie boven tafel.
Belangrijk tijdens elk gesprek is om goed te luisteren.
In een gesprek krijg je namelijk de informatie die je nodig hebt om verandering op gang te brengen.
Het is dus belangrijk om je voordeel te doen met wat je hoort. Zoals Stephen Covey al zei: luister niet om te antwoorden, maar om te begrijpen.
Om er zeker van te zijn dat je de ander zijn of haar woorden goed hebt geïnterpreteerd, is het handig om de informatie samen te vatten.
Met samenvatten laat je de ander weten dat je hem of haar begrijpt. Je geeft als het ware de informatie die je zojuist hebt ontvangen terug, in de vorm van een check-vraag.
Daarnaast geeft samenvatten overzicht. Het brengt je weer even terug naar het onderwerp waarom je het gesprek bent aangegaan, om zo alles tot één geheel te maken.
Bovendien: door het samenvatten onthoud je de informatie beter, en kan je samen met degene waarmee je spreekt tot heldere en concrete vervolgstappen komen.
Tijdens het traject bij Bewegin krijg je trainingen om deze vaardigheden te oefenen en zo beter te worden in het concretiseren van informatie.
Daarnaast leer je tijdens intervisie sessies over Stephen Covey en de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Zo word je bij Bewegin klaargestoomd voor het consultancy vakgebied.
Uiteindelijk leer je het meeste in de praktijk: door lekker aan de slag te gaan en te ontdekken hoe ook jij verbetering op gang kunt brengen.
Dankzij dé superkracht van elke consultant: vragen stellen.