Beter feedback geven: benut deze 5 tips van Ruben
Waar ik me bij jou dus al tijden aan stoor… Nou, zo moet het dus niet. Maar hoe geef je dan wél feedback waar de ander wat aan heeft? Omdat veel mensen daarmee worstelen, besloot Ruben van de Koppel hier eens in te duiken. Resultaat: 5 tips om jouw feedback een stuk effectiever te maken.
Feedback is belangrijk. Het teruggeven van informatie kan zorgen voor meer creativiteit, groter onderling vertrouwen en meer motivatie.
Maar: als je het niet goed aanpakt, dan is het omgekeerde ook waar. Dan kan feedback bijvoorbeeld enorm demotiverend werken.
Dit is misschien het moment waarop je denkt: nou, dan moet ik dus gewoon positieve feedback geven en dan zit ik altijd goed, toch?
Maar helaas, zo eenvoudig liggen de zaken niet.
Negatieve feedback is nodig om elkaar vooruit te helpen. Soms is het belangrijk om iemand te confronteren met zijn of haar gedrag of manier van werken. Zodat jullie vervolgens beter kunnen samenwerken. Of zodat de resultaten verbeteren.
‘Goed feedback geven is
lastig, zeker als de ander
niet wilt demotiveren’
Maar hoe geef je goed feedback? Dat is lastig hoor. Zelf heb ik het geven van feedback weleens ontweken omdat ik de ander niet wilde demotiveren.
Daarom besloot ik hier eens in te duiken. Op zoek naar het antwoord op de vraag: hoe benut je iets negatiefs om iets positiefs op gang te brengen?
Hieronder 5 tips om je op weg te helpen.
Tip 1: sta stil bij je boodschap
Feedback kan soms erg dicht bij de persoon komen, terwijl dit gewoonlijk helemaal niet de bedoeling is. Dit zorgt voor onnodig veel weerstand en wrijving. Voor weinig begrip voor de gegeven feedback.
Sta daarom als feedbackgever vooraf even stil bij je boodschap. En probeer je observatie los te koppelen van de persoon. En laat ook je eigen oordeel buiten beschouwing: focus op het gedrag dat je hebt gezien en waar je het over wilt hebben.
Zo help je de ontvanger van je feedback om na te denken over zijn of haar gedrag en handelen, in plaats van zich aangevallen te voelen als persoon.
Tip 2: vermijd dat je gaat jijen
Even een voorbeeld van feedback: ‘Door jouw werkwijze werk je niet efficiënt. Je moet dit anders doen want zo ga je de verkeerde kant op.’
De les: vaak maken we feedback ongemerkt veel te aanvallend. De truc is juist om de boodschap in een eigen behoefte te verpakken.
Koppel daarom jouw observatie aan jouw aanleiding om die te delen. Zo heb je veel meer kans op begrip. Bijvoorbeeld:
‘Ik heb gezien dat de werkzaamheden waar je op dit moment mee bezig bent veel tijd in beslag nemen. Ik denk dat het waardevol is om samen te kijken hoe we die werkzaamheden efficiënter kunnen inrichten.’
Tip 3: benoem de gevolgen van gedrag
Je geeft geen feedback op wie iemand is, maar op wat de gevolgen zijn van iemands gedrag. Gevolgen voor de organisatie, voor collega’s, en ook voor de feedbackgever zelf.
Benoem deze gevolgen daarom in je feedback. Als jullie het eens zijn over de onwenselijkheid van die gevolgen, dan zul je minder weerstand krijgen en eerder een goed gesprek voeren over verbeteringen.
Tip 4: geef aan wat je wilt verbeteren
Het klinkt misschien logisch, maar vaak wordt het vergeten: met alleen maar aangeven wat je bij de ander observeert en wat daarvan de gevolgen zijn, kom je er niet.
‘Je geeft niet voor niets
feedback: je wilt de samenwerking
en de resultaten verbeteren’
Je geeft immers niet voor niets feedback. Je wilt de samenwerking en de resultaten verbeteren.
Geef daarom zeker ook aan wat je wenst of zou willen zien. Zo maak je de feedback cirkel mooi rond en creëer je een situatie waarin jullie het samen kunnen hebben over mogelijke oplossingen.
Tip 5: samen samen samen
Ik noemde het woord al bij tip 4: samen. Dit is misschien wel dé gouden tip.
Zonder samen is er immers niet eens een gesprek en zonder samen kun je ook geen feedback geven.
Het doel van feedback is dat jullie nóg beter gaan samenwerken. De feedback is hierbij geen eindpunt, maar het begin van een gesprek.
En dus is het zaak dat ook jij je kwetsbaar opstelt. Als gever van feedback ben je onderdeel geworden van de situatie. Door dit ook uit te dragen, dragen jullie samen het gewicht van de feedback.
Het gesprek wordt meteen een stuk minder zwaar.
Uiteindelijk is feedback altijd een proces dat je samen doorloopt. Op weg naar verbetering. Denk daar maar eens over na.
Hey talent! Bij Bewegin zijn we altijd op zoek naar ambitieuze talenten. Nieuwsgierige en positief ingestelde starters die steeds verder willen komen. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen bij het begin van je loopbaan? Check Jouw Slimme Start en kies zelf wat we voor je kunnen doen!