Interview: Mariska van der Laan over ons partnerschap met Woonbron

Bewegin zorgt dat organisaties én talenten zich ontwikkelen en steeds waardevoller worden – voor zichzelf en elkaar. Hiervoor begeleiden we onze talenten intensief en werken we nauw samen met onze opdrachtgevers. Zoals Woonbron, dat onlangs koos voor een partnerschap met Bewegin. We spraken hierover met Mariska van der Laan, manager P&O bij Woonbron.

 

Een partnerschap gaat niet over kwantiteit, maar over kwaliteit. Het motto van onze samenwerking luidt dan ook: partners in talent, ontwikkeling & resultaat.

Voor tenminste de komende drie jaar verzorgt Bewegin de instroom van talent bij Woonbron.

 

Hoi Mariska, kun je allereerst iets vertellen over de start van onze samenwerking?

Jazeker. Die is ontstaan doordat we met ons eigen traineebeleid tegen een aantal zaken aanliepen

Zoals veel andere corporaties hebben we bij Woonbron een verjongingsuitdaging. We hadden daarom een eigen traineeprogramma om jonge talenten bij ons ervaring te laten opdoen en hun frisse blik te benutten voor hoe we binnen Woonbron zaken organiseren.

Dat liep goed, maar het was erg arbeidsintensief om te organiseren. Er stroomde steeds op één moment een groep gemotiveerde jonge mensen in en die moesten binnen de organisatie een opdracht krijgen.

Bij de eerste opdracht ging dit prima, maar bij vervolgopdrachten bleek het vaak moeilijk om kloppende matches te maken.

‘Door de combinatie van uitvoering
en verbeteropdracht ontwikkelen
talent en organisatie zich samen’

 

Daarnaast merkte je dat de verwachtingen uiteenliepen. Binnen de organisatie, en ook bij de talenten die instroomden. Bijvoorbeeld over het niveau van de trainees en over welke taken en opdrachten geschikt waren.

Onze aanpak leverde zeker wel resultaten op, maar we kregen toch niet echt een flow te pakken.

 

Waarom klikte het met Bewegin?

Onder meer doordat wij al met opdrachten voor trainees werkten. Dat is bij jullie een centraal punt in de aanpak.

We zijn bij Woonbron intensief bezig met de lerende organisatie. Continu verbeteren, werken met verbeterteams. Zodat de organisatie zich ontwikkelt.

Door een talent naast uitvoerende taken ook een verbeteropdracht mee te geven, kunnen talent en organisatie zich samen ontwikkelen.

Doordat we vanuit Woonbron al zo dachten en doordat jullie je programma vanuit die visie hebben ingericht, was er meteen een goede klik.

 

Was dit dé reden om voor Bewegin te kiezen?

Niet dé reden, wel een belangrijke. Jullie kijken in het algemeen heel scherp naar onze behoeftes en zoeken daar de juiste kandidaten bij.

En jullie organiseren ook een aanpak die bij ons aansluit. Die insteek zie je niet overal.

Een mooi voorbeeld is het werken met een continue instroom zonder vaste startmomenten. Wij hoeven niet aan te sluiten op jullie programma, jullie talenten sluiten juist aan bij ons, zodat we samen onze uitdagingen kunnen aanpakken.

 
Hoe krijgt de samenwerking in de praktijk vorm?

We hebben een aantal FTE vrijgespeeld die talenten van Bewegin kunnen invullen.

Hierbij werken we met aanvragen vanuit onze managers. Als zij denken dat ze de inzet van een trainee kunnen gebruiken, dan formuleren ze samen met een P&O- adviseur een opdracht.

Vervolgens gaat de opdracht naar de directie. Komt er een akkoord, dan gaat de opdracht naar Bewegin.

 

Dat klinkt als een hele route.

Ha, als je het zo achter elkaar opsomt, dan lijkt dat wel zo. In de praktijk draagt de zorgvuldigheid aan de voorkant bij aan een goede match. Voor ons vanuit P&O is het zaak om het proces te faciliteren en er dan zo snel mogelijk tussenuit te gaan.

‘De praktijk is leidend: vanuit P&O
brengen we de manager en
Bewegin direct met elkaar in contact’

 

De behoefte vanuit de praktijk is leidend. We brengen de manager en Bewegin direct met elkaar in contact, zodat zij samen heel precies kunnen finetunen hoe talent en opdracht het beste op elkaar aansluiten.

 

Wat brengt deze aanpak jullie?

Dat is toch de focus op ontwikkeling. Daar scherp op zijn en er samen aan werken.

Je merkt dit aan de gesprekken die we voeren. Die gaan zelden nog over praktische zaken, maar over onze uitdagingen bij Woonbron. Over de ontwikkelingen die we op gang willen brengen.

Het is daarbij mooi dat jullie aanpak niet alleen ons veel oplevert, maar ook de talenten.

En ja, jullie zorgen ook voor gemak, doordat jullie alles verzorgen. De begeleiding, de coaching, opleidingen. En dat talenten zonder gedoe kunnen doorstromen naar Woonbron, dat is ook een pré.

Bij samenwerken hoort ook elkaar iets gunnen.

 
Scherp zijn op ontwikkeling, zeg je. Kun je dat nog toelichten?

Vaak zie je de reflex dat als een team moet worden versterkt, dat het dan wel ‘iemand met ervaring’ moet zijn. Zo wordt er vaak ook over gesproken. ‘Wel snel inzetbaar, hè’.

Die nadruk op ervaring heeft twee effecten: mensen die zich willen ontwikkelen krijgen minder snel een kans. Dit is nadelig voor jonge talenten van buiten en ook voor mensen die je al aan boord hebt en die een stap willen zetten.

En het tweede effect is dat je als organisatie jezelf tekortdoet en eigenlijk je eigen stilstand organiseert. Vaak heb je net weer iets anders nodig dan je had. Dan moet je niet op zoek gaan naar hetzelfde profiel.

Je moet dus het juiste gesprek voeren en met jullie gaat dat heel natuurlijk. Jullie richten je niet op het plaatsen van talent, maar op het op gang brengen van ontwikkeling bij alle betrokkenen. Dan heb je dus meteen het goede gesprek.

 

Ook ontwikkeling op gang brengen? En ben je benieuwd hoe Bewegin daarbij slim kan ondersteunen, door talent op de juiste positie te laten instromen en te begeleiden? Vraag vandaag nog een kennismaking aan.

Interview: Mariska van der Laan over ons partnerschap met Woonbron